Marketing Strategi Konsulent

Marketing er i almindelighed en afgørende forretningsdisciplin, og i særdeleshed når man ønsker at skabe vedvarende forretningsudvikling og skalerbar vækst. De dygtigste marketingaktører har markant større konkurrencekraft end de aktører, som kæmper med at omsætte marketinginvesteringerne til reel kundeværdi og øget efterspørgsel. Som Uvildig Strategi Konsulent hjælper jeg mine kunder med at optimere outputtet af marketinginvesteringerne og blive mere tidssvarende i go-to-market strategien. Når marketing gøres rigtigt, er det en strategisk salgsdisciplin, som er markant lettere skalerbar end sælgere på gulvet – og derfor skal man forstå, hvordan de to led kan skabe gunstig synergi.

Mads Kivi Jensen, Uvildig forretningsrådgiver og digital konsulent

Nomineret til Årets CMO

Mit navn er Mads Kivi Jensen, og jeg har bred erfaring med effektivisering  af marketing strategien. Både fra min tid som C-level direktør hos Søstrene Grene, som gennem en årrække har været en af danmarks mest anerkendte cases, fra mine erfaringer i bestyrelseslokalet i en række spændende virksomheder, og fra mit virke, som selvstændig konsulent gennem de seneste 5+ år. 

Af personlig anerkendelse, er jeg to gange blevet nomineret til Årets CMO i Danmark, har været med på Berlingskes Talent100 og 4 gange på The M List.   

Jeg er bosat i Aarhus, men arbejder med kunder over hele landet. Min tilgang er åben og samarbejdsorienteret, så vi sammen får taget de rette beslutter, som kan øge outputtet af jeres markedsføring.

Insourcing af marketing kan skabe stor værdi

Selvom de fleste virksomheder arbejder aktivt med at øge deres produktivitet, oplever jeg, at mange af justeringerne ofte er suboptimeringer med udgangspunkt i vante processer snarere end reel innovation, som virkelig kan flytte virksomheden til næste niveau. Det tænker jeg i øvrigt er helt naturligt, når driften buldrer afsted, men det er også et vanemønster, som kan afholde organisationen fra at udvikle sig hurtigt nok i forhold til markedet.

Kigger vi på marketingfunktionen, kan det eksempelvis være både omkostnings- og procestungt at planlægge en kampagne. Ofte starter processen med, at annoncøren briefer et reklamebureau, som skal hjælpe med at producere kampagneindholdet (eksempelvis tv-spots, radioreklame, avis annonce, digitalt display etc.). Denne proces er meget omkostningstung, og samtidig suger den en masse intern tid ift. korrekturgange, forhandlinger og versionering af indholdet, hvilket går ud over produktiviteten.

Efter kampagneindholdet er på plads, kontakter annoncøren typisk et mediebureau, som skal hjælpe med at sammensætte og forhandle en stærk medieplan. Dette er igen en bekostelig proces – både økonomisk og tidsmæssigt – og endnu tungere bliver det, når der er tale om kampagner, der går på tværs af landegrænser, hvor der ofte er et væld af formater og en række sprogversioneringer at gabe over.

Sådan behøver det dog ikke længere at være. Digitaliseringens indtog har medført muligheden for selv at producere professionelt indhold og lave effektfulde og skalerbare medieplaner udenom bureauerne. Potentielt er det mange omkostningstunge led, man skærer fra – alt fra betragtelige fees til reklamebureauer, omkostninger forbundet med rettigheder til modeller, voice, billeder – og fees til mediebureauerne mm. Samtidig skaber det en helt anden agilitet i forhold til time-to-market selv at kunne producere hovedparten af aktiviteterne, og så har det også den store fordel, at man får sine væsentlige data helt tæt på forretningen. Det behøver naturligvis ikke at være en enten/eller beslutning, og der er bestemt også aktiviteter, som man fortsat vil have svært ved at løfte selv, men for mange annoncører ser jeg et stort uforløst potentiale i at fokusere mere på insourcing og tage mere ansvar for de aktiviteter, der er særligt forretningskritiske.

Vil du vide mere?

Er du nysgerrig på, hvordan jeg evt. vil kunne hjælpe jer som Uvildig Marketing Strategi Konsulent, så tag endelig kontakt, så vi kan tage en uforpligtende snak om jeres udfordringer og ambitioner. Ellers er du også velkommen til at læse nærmere om mine services og cases.