Mads Kivi Jensen igang med at yde forretningsrådgivning

Når to forretningsben forstærker hinanden

B2B og B2C: Når to forretningsben forstærker hinanden!

Mange B2B-virksomheder tøver fortsat med at træde ind på B2C-markedet, af frygt for at det kan underminere deres kerneforretning – og “save den gren over de sidder på”. Men sandheden er, at B2C ikke bare kan sameksistere med din B2B-forretning – det kan styrke den.
Her er fem grunde til at det skaber stor synergi at fokusere på begge forretningsben.

1. Et stærkere brand til glæde for dine B2B-kunder.

Når du investerer i en B2C-forretning, styrker du samtidig dit brand. Øget synlighed og kendskab på forbrugermarkedet skaber en positiv brandperception, som dine B2B-kunder også lægger mærke til. Når de ser, at dit brand har gennemslagskraft og troværdighed over for forbrugerne, styrker det deres tillid til dine produkter og services.


2. Adgang til værdifuld markedsindsigt.

Gennem en B2C-forretning får du direkte adgang til slutforbrugernes behov, præferencer og adfærd. Disse data kan give uvurderlige indsigter, som kan bruges til at udvikle endnu bedre løsninger og produkter til dine B2B-kunder.


3. Skab differentiering

Ved at etablere en B2C-forretning får du nye positioneringsmuligheder over for dine konkurrenter. Du bliver ikke “bare” en leverandør til virksomheder, men en aktør, der mestrer hele værdikæden – fra produktion til forbrug. Dette nye momentum kan B2B kunderne også mærke.

4. Risikospredning

At udvide til B2C betyder ikke, at du nedprioriterer B2B. Tværtimod. Det giver dig mulighed for at sprede risikoen mellem to indtægtsstrømme. Hvis markedet for B2B bliver presset, kan din B2C-forretning være en værdifuld støtte – og omvendt. Det giver en mere stabil og tidssvarende forretningsmodel.


5. B2C som innovationsmotor.

B2C giver dig friheden til at eksperimentere med nye produkter, services og teknologier uden de samme kompleksiteter, som ofte findes i B2B-markedet. Den viden, du opnår ved at reagere hurtigt på forbrugernes skiftende behov og præferencer, kan transformere din B2B-strategi. Hvad der virker i B2C, kan nemlig hurtigt implementeres i B2B – og dermed gøre din forretning mere agil og omstillingsparat.

Har I som B2B virksomhed endnu ikke taget skridtet ud i B2C, så er det et oplagt strategipunkt for 2025.